Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2014

Η αγαθή προαίρεση.

Τι είναι η αγαθή προαίρεση; 
Γιατί κάποιος έχει καλή και κάποιος κακή προαίρεση; 

   Προαίρεση θα πει, πρόθεση για κάτι. Θα πει, επιλέγω ελεύθερα, χωρίς καταναγκασμό, χωρίς καθοδήγηση, είναι αυτό που ο Ιερός Χρυσόστομος το ονομάζει «γνώμη». Η γνώμη αναφέρει, «αιτία γίνεται πάντων των αγαθών». Είναι δε τόσο μεγάλη η αξία της, κατά τον ίδιο, ώστε «Μάρτυρα, ουχί θάνατος ποιεί μόνον, αλλά και πρόθεσις», δηλαδή αυτός που έχει αγαθή πρόθεση και η αγάπη του στον Θεό ξεπερνάει κάθε όριο ώστε και την ζωή του να δώσει για Αυτόν, τότε είναι μάρτυρας εκ προθέσεως. 

   Δηλαδή σε ότι κάνουμε έχουμε την διάθεση (προαίρεση) αλλά αυτό που τελικά θα επιλέξουμε (γνώμη=απόφαση) θα είναι αυτό που θα διαχωρίσει και το αν η προαίρεση μας είναι καλή ή κακή.


   Η αγαθή προαίρεση είναι φωλιασμένη στην καρδιά μας και είναι καρπός και του προσωπικού μας αγώνα, αφού: Παλεύοντας με τις αδυναμίες και τα πάθη μας, έχοντας ταπείνωση και εμπιστοσύνη στον Θεό, συνεργεί και η Θεία Χάρη και η αγαθή προαίρεση αποκτά φυσικότητα. Μην ξεχνάμε ότι όλα τα καλά τα δίνει στον άνθρωπο η Θεία Χάρη. 

(π. Πορφύριος)


  Λένε μερικοί θέλω να δω ένα θαύμα για να πιστέψω, θέλω να δω κάποιο υπερφυσικό γεγονός. Κι όμως η Γραφή αποκαλύπτει ότι αν δεν υπάρχει η αγαθή συνείδηση, αν δεν υπάρχει η καλή διάθεση, τίποτα δεν ωφελεί· ούτε και το θαύμα. 

  Τρανό παράδειγμα ήταν κάποιοι ραβίνοι, νομοδιδάσκαλοι και οι ιερείς της εποχής του Χριστού. Οι Φαρισαίοι τόσο καιρό βλέπανε και ακούγανε το Χριστό να κηρύττει, να θαυματουργεί, να θεραπεύει, κι όμως δεν τον πλησίαζαν. Οι δύο τυφλοί αν και δεν τον είδαν καθόλου, μόνο από τις φήμες που άκουγαν τον ήξεραν, πίστευσαν σ’ αυτόν και τον φώναξαν υιέ Δαυΐδ και θεραπεύθηκαν. Ο κωφάλαλος δεν άκουγε τίποτα. Κι όμως με όσα έβλεπε πίστεψε και θεραπεύθηκε.

  Και οι Φαρισαίοι αντί να μετανοήσουν, αντί να καταλάβουν την πώρωση και την κακία που τους κατείχε δαγκώνονται περισσότερο και λένε ότι «εν τω άρχοντι των δαιμονίων εκβάλλει τα δαιμόνια». Τα θαύματα, που για τους άλλους ήταν αιτία σωματικής θεραπείας και σωτηρίας ψυχικής, γι’ αυτούς υπήρξαν αιτία να συκοφαντήσουν τον Χριστό και να βλασφημήσουν το Πνεύμα το Άγιο. Δηλαδή να πέσουν στη χειρότερη αμαρτία, που μπορεί να πέσει ο άνθρωπος. Το ν’ αρνηθούν τη θεία φύση του Χριστού και να τον θεωρήσουν ενεργούμενο του σατανά.

Παίζει ρόλο το περιβάλλον μας;

  Ένας ακόμα βασικός παράγοντας της καλλιέργειας της προαιρέσεως είναι και το περιβάλλον που μεγαλώνουμε και ζούμε. Ίσως και να παίζει τον πιο καθοριστικό ρόλο. Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας, δίνουν τεράστια σημασία στην χριστιανική διαπαιδαγώγηση των παιδιών από τους γονείς κυρίως με το παράδειγμα τους και με την προσευχή τους.

  Παιδί που μικρό μπήκε κάτω από πετραχήλι έστω και μια φορά, είναι ευεργετημένο παρά μα πάρα πολύ. Όπως και να γυρίσουν τα πράγματα στην ζωή του όσο κι αν απομακρυνθεί από το θείο θέλημα η επιστροφή του είναι πολύ πιο εύκολη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου